Jeden z kolegů z pilotů řešil před nedávnem problém s vypálenou dírou v pístu v místě blízkosti svíčky.
I jal se objednat píst nový s ojnicí přímo ze Simonini a jal se opravit tuto děravost svépomocí.
Po týdnu přišly z Itálie díly a během několika dnů měl motor opět opraven.
Při kontrolním letu opraveného pístu motor opět přestal táhnout a vynechávat. Po důkladné kontrole provedené opravy bylo zjištěno, že se na pístu rýsuje opět další „díra“ v pístu.
Konzultace s lidmi kolem 2taktních motorů přišla s vysvětleními na nebezpečenství kolem tohoto problému s dírou v pístu.
Varianta bohaté směsi: přebytek paliva hoří blíže pístu a ten se tepelně vypálí v místě pod svíčkou. Znamkou takovéhoto problému je údajně směr tečení taveného pístu směrem k výfukovému kanálu.
Varianta chyby na svíčce: tetnto typ díry v pístu je způsoben ne idealní konstrukcí hlavy válce, kdy svíčka s nezakrytým jiskřištěm před válcem, je schopná při nesprávném kontaktu s hlavou válce (nebo jeho sníženou vodivostí díky pastám a těsněním) zvýšit svoji jiskřivost na nejvodivější místo ve válci, což je následně paradoxně píst a tím dochází k jiskření mezi svíčkou a pístem a nikoli pouze ve svíčce a tím dojde k vyjiskření „vypálení“ díry do pístu.
Obě varianty problému jsou poměrně časté a proto je potřeba kontrolovat stav motoru.
Řešením je nasadit do motoru měřič teploty motoru (např od flyhenry) který sleduje teplotu spalin a teplotu válce a zvýšenou teplotu eliminovat správným seřízením motoru a nebo důsledným použitím překrytých jiskřišť svíčky a jejich důslednou kontrolou na vodivost a zamezení tak jiskření mimo plochu jiskřiště.
poznámka je orientační, jako pomůcka, abych nezapomněl 🙂