Neštěstí nechodí po horách ale po lidech (tedy i pilotech).
Je to pár dnů, co se Číča ozval, že při přistání šel kotrmelcovat s krosnou při přistání a naštípnul lamino… takže přechází na dřevěnou .
Měli jsme naplánovaný Flylet na Brněnskou přehradu, Hrad Veveří a okolí s přeletem z Blučiny. Někteří jsme si to rozplánovali tak, že část party staruje z privátního letíště Unkovice a tak se na ně zaletíme podívat a natáhneme to dál až na Veveří.
Start z Blučiny OK, přelet Unkovice, cca 30minut přes kopec Výhon s nějakou dokumentací výstavby rozhledny a td.. pěkné polétnutí. Kluci v Unkovicích ale měli skluz s přípravou, tak po pár obletech nás nalákali k nim dolů na mezipřistání pro dotankování a to si přece nemůžeme nechat ujít, ať je o čem psát, a taky že jo.
Jejich privátní letiště bylo čerstvě posečené strniště vojtěšky (nebo jetelina,kdo to ma poznat, viď Karin 🙂 ) tak to ještě přispělo. Dosednout, odpojit, dorolovat ke kanystru, dotankovat, dopřesnit frekvenci, směr, otočné body, navigaci a zavolat na TWR Náměšť, protože jsme chtěli uhnout lesu na západ od Brna a to jsme v CTR Náměšť. Vše klapalo OK.
Start Petr L na Trendu, Ok mam ho i na videu, start Petr M. ok, ten líce na Velvetu, taky ok, Pak já a ještě Laďa.
Hm a bylo to, nachystat, srovnat, kontrola, rozjezd a… asi 0,5m nad zemí se mi Komaka M rozhoupla do rozkyvu a i když jsem si ji hlidal a srovnal, šla trike do skluzu trochu bokem a škrt kolečkem, srovnávat a škrt druhým . vrrr, pořád na plynu, srovnáváno ale pořád se to houpalo jak metronom.. když si to chtělo škrtnout znovu kolečkem, přibrzdil jsem silněji vrchlík na plynu na obě řidičky, aby víc navztlakoval a… pak už jenom vím že jsem šel na kolo s nabržděným vrchlíkem při tahu.
Plný plyn, nabržděno a stejně, pravé kolečko se dotklo a navíc ve vyoseném směru, takže jsem šel přes bok… rychle vypnout motor (stejně bylo už pozdě, ale tehdy jsem ještě doufal) motor ztichnul, šel jsme přes předloktí, na rám a pak už jsem se odpojoval ze sedačky naklopený na druhém!!! boku. Hlásil jsem hned klukům že jsem READY, jen trike že není na kolečkách..ale na boku.
Laďa mi přispěchal na pomoc, vylezl jsme a ke smůle koukám, vrtule, (půjčená náhradní, vyvážená je na jednom konci rozšklebená, rám vyskočen, trochu prohnut . Blbý kluci, já neletím… 🙁 zase jsem dolítal. Doholi jsme se že si zavolám pozemní podporu a tak Laďa zaroloval a odletěl (děkuji za pomoc). Kluci si jinak zaletěli na krásý flylet nad vypuštěnou Brněnskou přehradou (mohu závidět).
Náhradní vrtuli mám, rámy snad doladím taky, ale pro dnes konec.. a vrtá mi hlavou co bylo tak špatně a kdy se to mělo utnout, protože ještě při rozjezdu se vrchlík srovnával dle mého oka OK a přece něco nebylo jak má. POskládal jsme vrchlík, vytáhl zapíchnutou 15cm třísku ze spodního potahu.. a pomalu skládal a trochu srovnával.
Z ůst kolegů co znají Komaku, mi hlásí, že Komaka je právě na to kývání trochu přeborník, že se lehce rozkývá a musí se intenzivněji hlídat a razantněji dorovnávat na obě strany v rychlém sledu (jak píše dborná učebnice paraglidingu, rychlá erekce pomůže…),jinak že ráda dělá to co udělala.
2x jsem roznesl vrtuli díky trikeu, nevím jestli na chvíli nepřesednu jen na krosnu, kde je „jednodušší “ start ale hořší přistání oproti trikeu, kde je těžší start a snadné přistání i v rychlosti.. protože mne nebaví kupovat vrtule, rámy (o kterých si stejně myslím,že jsou blato a chtělo by je to vyrobit z něčeho pevnějšího.
Jen mi tedy vrtá hlavou , jak se mi ta aerodynamika seskládala 0,5m nad zemí při plném plynu a čím jsem to mohl sladit pro klidný vzlet.
Ponaučení: zatím nevím, protože mi není jasné kdy nastala chyba a měl jsem to stopnout, snad jen .. trénovat starty s trikem bez vrtule, připojeni lanem např za auto, jak mi navrhuje Petr „Velvet“ a zkoušet i krizové rozložení padáku.
Petr as Kiubi
Fotečky doplním, až je vyvolám… nebo unesu tu mrtvou duši druhé vrtule…
1 comment
Ajaaaj. Takze aka bude dalsia vrtula? Laminatova alebo drevenna? 🙂